Resebranschen är byggd på lojalitetsprogram

Lojalitetsprogram har funnits i alla möjliga industrier i olika former – den vanligaste modellen är att vi blir stammisar hos ett företag och i gengäld får vi bättre priser, kampanjerbjudanden och andra saker som får oss att känna oss uppskattade och viktiga. Och när vi känner oss uppskattade och viktiga, då ökar också vår motivation till att handla mer hos företaget.

Flygbolagens lojalitetsprogram

Detsamma gäller flygbolag. Under många år har flygbolagen och hotellkedjorna byggt upp sina lojalitetsprogram med utgång hos affärsresenären. Affärsresenären som ofta flyger på dyra och flexibla biljetter, eller som bor upp emot hundra nätter om året på hotell. Det är också därför resebolagen har valt att erbjuda sina lojala kunder särskilda förmåner som belöning för deras lojalitet.

Dessa förmåner kallas oftast för ”statusförmåner” och ges till kunder som flyger tusentals mil per år, och förmånerna ökar ju mer man reser. Den frekventa resenären känner sig uppskattad när den får en gratis uppgradering, mer sätesutrymme, eller ett loungebesök före sin flygning.

Lojalitetsprogram har blivit en väldigt lukrativ och lönsam del av verksamheten för de flesta flygbolagen. Under en av de största kriserna som resebranschen har gått igenom, 11 september-attackerna, så gick det väldigt dåligt för flygbolagen. Det som ofta värderades högst i bolagen då var just lojalitetsprogrammen.

Loungetillgång
En av många lounger du får tillgång till när du flyger i first eller business class

Flygbolagens lojalitetprogram är byggda på premissen att du någon gång i framtiden kommer kunna få något tillbaka. Sanningen är att en stor andel av poäng inte förbrukas, eller används för något som representerar dåligt värde för poängen, t.ex en muffin ombord ett SAS-plan.

Sanningen är att flygbolagen helst inte har medvetna medlemmar som använder poängen för business eller first class – eller gör galna resor, för det är inte lika lukrativt för dem. 

Hotellens lojalitetsprogram

Exakt samma princip gäller för hotellkedjorna. Genom sina lojalitetsprogram belönar man sina återkommande gäster med olika statusförmåner. Det kan vara uppgraderingar till fina sviter, en flaska vin som välkomstpresent, loungetillgång, frukost, m.m. Hotellens lojalitetsprogram låter en samla poäng på sina vistelser som sedan kan användas på hotellbokningar. Utnyttjandet av hotellpoäng under exempelvis högsäsong kan vara extremt lukrativt, då den kontanta prissättningen oftast höjs på grund av den ökade efterfrågan, medan poängpriset oftast är ett fast pris.

Vissa hotellkedjor säljer ibland sina poäng till kampanjpriser, vilket kan vara ett utmärkt sätt att köpa poäng och utnyttja de för hotellbokningar och på så sätt få en rabatterad hotellvistelse. Jag kommer framgent att publicera inlägg som tipsar om när hotellkedjorna kör dessa kampanjer.

Det finns en hel del olika hotellkedjor, och de har oftast sina respektive lojalitetsprogram. Nedan är en lista på de globalt största lojalitetsprogrammen, och deras respektive varumärken. I de olika lojalitetsprogrammen finns det oftast olika varumärkesstrategier, som sträcker sig från lyx till budget. Hos Hilton är t.ex Conrad och Waldorf Astoria  lyxvarumärkena, medan Hilton Garden Inn är budgetvarumärket.

I Skandinavien är bl.a Nordic Choice och Scandic några av de största kedjorna, men då deras internationella närvaro är begränsad är de bolagen inte med i listan nedan. 

Lojalitetsprogram Varumärken
Radisson Radisson Collection, Radisson Blu, Radisson, Radisson Red, Park Plaza, Park Inn by Radisson, Country Inn & Suites
Hilton Honors Waldorf Astoria, LXR, Conrad, Canopy by Hilton, Signia by Hilton, Hilton, Curio Collection, Doubletree, Tapestry Collection, Embassy Suites, Tempo, Motto, Hilton Garden Inn, Hampton by Hilton, Tru, Homewood Suites, Home 2Suites, Hilton Grand Vacations
World of Hyatt Park Hyatt, Miraval, Grand Hyatt, Hyatt Regency, Hyatt, Andaz, Hyatt Centric, Hyatt Place, Hyatt House, Hyatt Zilara, Hyatt Ziva, Alila, Thompson Hotels, Exhale
IHG Rewards Intercontinental, Hualuxe, Kimpton, Holiday Inn, Holiday Inn Express, Staybridge Suites, Hotel Indigo, Even Hotels, Crowne Plaza, Candlewood Suites
Marriott Bonvoy JW Marriott, Autograph Collection, Renaissance Hotels, Marriott, Edition, Courtyard by Marriott, Springhill Suites, AC Hotels, Gaylord Hotels, Protea Hotels, Fairfield Inn & Suites, Moxy, Ritz Carlton, Residence Inn, Design Hotels, Tribute Portfolio, St. Regis, Westin, Element, The Luxury Collection, Le Meridien, W Hotels, Aloft, Sheraton, Four Points
ALL – Accor Live Limitless Sofitel, Pullman, MGallery, Grand Mercure, The Sebel, Novotel, Mercure, Mama Shelter, Adagio, Ibis, Ibis Styles, Adagio Access, Thalassa Sea & Spa, Banyan Tree, Fairmont, Swissotel, SO/Sofitel
Det kan vara smart att vara lojal till en hotellkedja

En av de största fördelarna till att försöka hålla sig till en viss hotellkedja är deras lojalitetsprogram. Fördelarna som man kan få hos hotellen kan snabbt bli mycket värdefulla.

Om du har en hög statusnivå hos en hotellkedja, kan du ofta få förmåner såsom svituppgraderingar, gratis frukost, eller kostnadsfri tidig incheckning/sen utcheckning. Man kan uppnå högre status genom att bo ofta på hotell, men det finns också sätt att få statusen gratis. American Express Platinum ger till exempel gratis hotellstatus hos ett flertal hotellkedjor, bl.a Hilton Gold-status, som ger kostnadsfria uppgraderingar, frukost, VIP-behandling och mer.

De flesta hotellkedjorna garanterar att du alltid hittar det lägsta priset på deras egna hemsida. Om du mot förmodan skulle hitta ett lägre pris på en tredjeparts-sida, så kan du utnyttja hotellens ”Best Rate Guarantee”-program, som innebär att de matchar priset och ger dig en förmån utöver matchningen. Hilton ger exempelvis ytterligare 25% rabatt på det lägre priset du har hittat, vilket i slutändan kan visa sig vara en stor besparing. Du kan läsa mer om prisgarantier här.

Men, det är inte alltid rätt val att blint vara lojal till en hotellkedja, det hela handlar om vilket resemönster man har. Föredrar man boutique-hotell kan man så klart välja att gå med i flygbolagens lojalitetsprogram men skippa hotellkedjorna. 

Lojalitetsprogram: Frukost, Sofitel
Gratis frukost på So Sofitel Bangkok

Du kan tjäna massor av poäng på vardagliga inköp

Nuförtiden kan du tjäna poäng från nästan allt möjligt, från att spendera pengar på ditt kreditkort, till att handla via shoppingportaler, äta på restaurang eller byta elavtal. Jag gör inte ett enda köp utan att tänka på poängintjäningen. 

Men det absolut snabbaste och effektivaste sättet att tjäna poäng på är genom olika kreditkort. Genom vardagliga köp som du ändå skulle göra – tjänar du in en massa poäng som sedan kan användas för unika upplevelser. Genom att med smarta strategier planera dina inköp, kan du maximera din poängintjäning.

Du behöver inte tjäna en miljon om året, eller resa i jobbet varje vecka. Det är en bonus om du gör det, för då kommer du antagligen kunna tjäna poängen snabbare, men den genomsnittlige svenska familjen kan få ihop nog med poäng för en fantastisk resa varje år bara genom att maximera värdet av det de redan spenderar. Mer om det i nästa artikel.

Nästa artikel i serien:  Kreditkort – det snabbaste sättet att tjäna poäng

 

1 Kommentar

  1. Kul att läsa! Vi är själva inne i den här svängen.. Har hållit oss trogna Hilton och bodde i februari 10 nätter på Rangali Island, Maldiverna, med bara poäng och ska göra det igen i mars!! Annars hade det kostat många tusenlappar…. =)

Skriv en kommentar