Uppdatering: SAS lämnar Star Alliance den 31 augusti 2024 – läs mer om vad det innebär här!

Idag gick SAS ut med en pressrelease där man tillkännagav en betydande affär som kommer att ändra bolagets ägarstruktur. Som del av denna transaktion kommer Air France-KLM att bli en av storägarna, och i samband med det ämnar SAS att lämna Star Alliance och gå med i Skyteam. Processen väntas ta 1-2 år.

I det här inlägget kommer jag berätta vad jag tror kommer hända. Mycket är fortsatt osäkert och jag kommer uppdatera det här inlägget allt med att ny information blir tillgänglig om SAS och Eurobonus framtid, samt eventuella ändringar som sker.

Hur hamnade vi här?

SAS har länge brottats med lönsamhetsutmaningar. Sedan över ett år tillbaka har SAS varit i ett s.k. ”Chapter 11”-förfarande, som förenklat innebär att man varit i en rekonstruktionsprocess under vilket bolaget fortsatt sin verksamhet. Som del av denna Chapter 11-process var planen att SAS skulle skära kostnader rejält och i slutändan bli ett mer effektivt bolag. I detta förfarande tog man sig an nya skulder och det var egentligen bara en tidsfråga innan en mer permanent ägarstruktur skulle presenteras.

Vad är det som hänt nu?

Idag gick SAS ut med en pressrelease där man informerar om att bolaget nått en ny milstolpe i Chapter 11-processen. Denna milstolpe handlar om att bolaget får en ny ägarstruktur, där man utöver en rad private equity-bolag har fått en ny ägare i flygbolagsjätten Air France-KLM, som kommer äga cirka 20% av bolaget. Denna nya ägarstruktur och försäljningsprocessen kräver fortfarande godkännande från myndigheter, och är alltså inte helt klar, men om inte något dramatiskt händer förväntas den gå igenom.

SAS meddelar att de som del av transaktionen avser att lämna Star Alliance och att gå med i Skyteam (läs mer om flygplansallianser här). Det här är ett stort skifte, och i synnerhet då SAS var en av grundarna till Star Alliance.

Vad händer med Eurobonus och med Eurobonuspoängen?

Just nu: Absolut ingenting. Det finns fortsatt dålig information men SAS själva har varit extremt tydliga med att det finns ett enormt värde i Eurobonus och man vill att transaktionen till Skyteam sker på ett kontrollerat sätt och med respekt för Eurobonusmdlemmarna. Om man ser till värdet som SAS har som flygbolag ligger det stora värdet egentligen i Eurobonus och de lojala medlemmarna. Min egna analys är att SAS inte kommer göra något drastiskt här utan försöka hålla medlemmar informerade och se till att bytet blir schysst.

Jag har svårt att se att det kommer ske några ändringar överhuvudtaget förrän i slutet på 2024, eller kanske tidigt 2025. Önskar man resa med Star Alliance-bolagen bör man inte vänta för länge utan göra bokningar hos favoritbolagen som Thai, Lufthansa och ANA.

Vad är Skyteam-alliansen?

Inom flygvärlden finns det s.k. allianser och partnerskap, alltså där flera flygbolag gått ihop och skapat ett strategiskt samarbete. Ett bolag kan inte flyga till hela världen, därför spelar allianserna en stor roll i att koppla flera olika flygbolags linjenät med varandra. Till grund för alliansernas skapande var lojalitet. Ett av dessa är Star Alliance som SAS varit med och grundat och är med i just nu.

En av de andra allianserna är Skyteam, som SAS ämnar att gå med i. Det är i mina ögon den sämre alliansen av Star Alliance och Oneworld, och jämfört med flygbolagen som ingår i Star Alliance skulle jag säga att nivån på flygbolagen generellt är lägre, även om det finns guldkorn som Delta, Air France, KLM och Virgin Atlantic.

Fullständig lista på flygbolag i Skyteam nedan:

Aeroflot (just nu fryst medlemskap) Air France Czech Airlines KLM Tarom
Aerolineas Argentinas Alitalia Delta Korean Air Vietnam Airlines
Aeromexico China Airlines Garuda Indonesia Middle East Airlines (MEA) Xiamen Air
AirEuropa China Eastern Kenya Airways Saudia Virgin Atlantic

Vad händer med redan bokade bonusresor?

SAS har bekräftat att alla bokningar som gjorts med Star Alliance-bolag kommer att hedras och att man kommer kunna flyga på biljetterna utan problem, även om utresan infaller efter att SAS har lämnat Star Alliance.

Finns det fortsatt värde av att ha SAS Amex och samla Eurobonuspoäng?

Ja. I dagsläget, och antagligen minst kommande året kommer det inte ske några ändringar överhuvudtaget. I samband med att det faktiskt sker förändringar är min syn på saken att SAS fortsatt kommer vara det allra bästa alternativet för någon som bor i Sverige. Det kommer ske ändringar och man kommer kunna nyttja Eurobonuspoängen på en rad nya flygbolag när SAS väl går med i Skyteam, men Eurobonus och SAS Amex kommer fortsatt vara relevanta och mitt tips är att fortsatt samla Eurobonuspoäng och använda sitt SAS Amex Premium eller SAS Amex Elite.

Sammanfattning

SAS har som del av Chapter 11-processen fått en ny ägarstruktur, där Air France-KLM blir en av majoritetsägarna och i samband med det kommer SAS att lämna Star Alliance och gå med i Skyteam. Processen förväntas ta cirka ett år och just nu finns det ingen anledning att oroa sig kring Eurobonusprogrammet givet hur värdefullt det är, men med det sagt kommer nog väsentliga ändringar ske. Mitt råd är att fortsatt samla Eurobonuspoäng och använda sina SAS Amex-kort. Uppdatering kommer att ske löpande i den här artikeln.

Av

3 Kommentarer

  1. Passar också på att tacka för din lägesanalys.

    Tror du att American Express kommer fortsätta med SAS EuroBonus-värvningskampanjer likt tidigare?

    Tror du möjligheten att bonusresa till USA består efter förändringen (att SAS behåller sina nuvarande rutter dit och/eller med partner i nya alliansen). Skulle du tippa att USA-bonusreseutbudet blir sämre, oförändrat eller bättre framgent?

    • Damon Svara

      Hej Jonas! Ja, jag tror att Amex kommer fortsätta med värvningskampanjerna. Business as usual i iallafall ett år till. Jag tror att USA-utbudet kommer bli bättre, men Asien-utbudet kommer bli sämre med Skyteam.

Skriv en kommentar